Tjatar

Nu ska jag tjata om hus igen. Ni som inte orkar bry er eller som tycker att jag är olycklig, ni kan sluta läsa nu.

När det närmar sig en husvisning så har jag/vi kollat på Hemnet ett antal gånger. Förhoppningsvis har mäklaren lagt ut ev besiktningsprotokoll (men det är inte ofta), vi tittar på planritningen om det finns någon. Man räknar rum och planerar. Jag kollar upp hur det skulle funka praktiskt för oss att bo på det eventuella området, hur bussar går och hur det ser ut i omgivningen. Allt detta görs för att om man köper ett hus kan det ju vara bra att ha kollat upp dessa saker innan man sitter där och märker att detta passade oss inte.

Sen på själva husvisningen, om vi ej har grabbarna med så kan vi titta i någorlunda lugn och ro. Vi tMittar på besiktningsprotokoll om det finns. Märker vilka brister huset har. Vad vi kan fixa själva och vad som ej går att fixa själv. Oftast märker vi att man kanske behöver ha en jädra massa pengar för att fixa brister och fel, då har vi inte ens räknat med ev målarfärg och nya tapeter. 

Sen går man hem och ialla fall jag börjar möblera och vi kollar hur dyrt det kan bli. Sen drar oftast budgivningen igång. Tjohej! Folk verkar ha hur mycket pengar som helst. Jag har varit med om budgivning där priset har slutat med 1 miljon över utgångspriset! Vem kan hänga med i något sådant??? Oftast drar budgivningen igång med att typ 2 slåss om det eventuella huset. Slutsumman brukar hamna på några 100 000:- över utgångspriset. Då ska man oftast också ha pengar kvar till renovering.... Många hus är inte värda dessa priser enligt mig. Men det är väl så det är. Bara att gilla läget liksom.

Men om jag vill bo i Vålberg eller typ Väse så kanske vi skulle ha en chans. Om utgångspriset är ca 600 000:- och vi budar med någon annan och slutpriset skulle hamna på 1000 000:- då har vi förhoppninngsvis pengar kvar att renovera för. MEN då behöver vi två bilar och en jäkla massa bensin. Så inte skulle det bli billigare att bo så.

Men någon dag så ska jag ha mitt hus, och jag tror att jag skulle bli gladare över att ha något som är mitt eget. Att barnen får ha en gräsmatta som de kan gå barfota på och sparka fotboll på. Kunna cykla på gatan och göra sånt som jag gjorde när jag var liten utan att behöva vara rädd för uteliggare och knarkare. 



Nu till något annat. I gårkväll var jag först till vv och kollade upp vikten. Det hade gått bra, jag hade faktiskt gått ner och det trodde jag ej. Gött. Sen var vi till burger king och handlade kvällsmat, åkte till Norra fältet och grabbarna satt i bagaget och åt. Sen fick de cykla, Lucas behöver träna... vi åt även min goda jordgubbssmulpaj och drack kaffe innan vi åkte hem. Väldans trevligt var det och Lucas gjorde stora framsteg. Nu kan han starta själv och han kan till och med sladda med cykeln!

Kortet på Astrid och Hugo som jag nämnde tidigare vet jag ej hur jag ska få in i datorn. Det ligger i min inkorg på sms och jag får inte över det till mina foton och jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga. Men jag jobbar på det....

Kram på er!

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag tycker det ser ut som om huspriserna är lite, lite lägre nu så snart kanske den här tokiga bubblan är över. Jag håller tummarna för att det snart är er tur att hitta något som är rätt i både pris och läge. Bostadsrätterna på Skåreberget är enplanshus med egen tomt och fristående men du kanske inte vill bo så långt från stan?

2010-08-03 @ 22:11:38
URL: http://hemmamedtvasma.blogspot.com
Postat av: Louise

Ja, jag hoppas också att bubblan ska spricka snart. Det tråkiga nu är ju att man bara får låna 85% av köpesumman, resten ska man ju kunna betala själv. Vi har inte de pengarna och kommer aldrig att kunna spara ihop till de heller. Känns som dött lopp... Bankerna vi har pratat med vet inte hur hårda de ska vara ännu med detta. Har funderar på bostadsrätt men ibland blir det dyrare med en sådan än vad ett hus skulle bli. Sen ligger ju Skåreberget lite långt bort. Vi har en vision om en bil och att barnen ska gå kvar i skolan. Men vi kämpar på, fast humöret går upp och ner...

Tackar för att du peppar och ger tips.

2010-08-05 @ 09:24:30
Postat av: Sara

Hej louise! Hur är läget? Hoppas du haft en bra sommar!

Såg att du skrev om hus tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter då vi precis köpt ett hus. Man får låna 90 % men då måste 5 procent ligga som topplån eftersom endast 85 % får ligga som bottenlån. Detta ska dock ändras f r o m oktober om jag förstått rätt och då kommer det bli som du säger. Så ett tips är att skaffa lånelöfte innan dess. Vi tog lånet hos handelsbanken, de verkade ha bra ränta och så när vi jämförde banker. Det var verkligen värt att kolla runt vad gäller bank...swedbank, som vi bankonton hos, hade absolut sämst lånavtal.



kram

2010-08-09 @ 19:50:35
URL: http://blogg.petersara.se
Postat av: Louise

Grattis Sara! Vad kul för er. Vart ska ni flytta? Har hört att Handelsbanken ska vara bra, så vi får kontakta dem. Känns som att det är stressigt då det snart är oktober... hihi. Du bloggar dåligt Sara...

2010-08-11 @ 09:46:08
Postat av: Sara

Tack! ja kolla med dem, de bemötte iaf oss bra.

Ja vet bloggandet är inte så prioriterat längre.. men då och då dyker det upp nån uppdatering :)



Är du mammaledig fortfarande? vad blir det sen?

kram

2010-08-12 @ 21:58:11
URL: http://blogg.petersara.se
Postat av: Louise

Jag börjar jobba på mitt jobb på Claratappen igen... 1/9 börjar jag. Kommer visst aldrig därifrån. Hihi. Jag har ju ögonen öppna för andra jobb såklart, men det är svårt när man inte är inne och jobbar som springvikarie. Tråkigt men så är det ju. Men någon gång kanske jag också får jobba med barn! Nu jobbar ja med vuxna stora barn. Hihi



Kram

2010-08-13 @ 13:40:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0