GE BLOD!!!

Nu är det tomt på hyllorna i blodlagren i Sverige igen. Ni som inte har giltiga skäl till att inte lämna blod, gå och anmäl er på närmsta blodcentral och bli givare!

Att vara blodgivare innebär att man som kvinna får ge blod ungefär 3 gånger/år, som man får man lämna ungefär 4 gånger/år. Inte så jobbigt eller hur?  Det har varit dåligt i lagren på mitt jobb sedan april tror jag. Vi har fått ringa in givare extra, det tar tid och det är jobbigt. Vi ska ha ett visst antal av blodpåsar i lager beroende på blodgrupp och det är inte kul när det är jättedåligt i de flesta blodgrupper.

Många säger att de ska anmäla sig, de har tänkt på det osv. Men ta tag i det och anmäl er!

Gå in på www.geblod.nu och välj närmsta blodcentral. Ibland kan det finnas hinder som gör att man inte får lämna blod, eller kanske inte ljust nu, men då har man ialla fall försökt! Kan man inte själv kanske man kan påverka andra till att börja lämna.

Jag tycker synd om mina kollegor som jag gissar har fullt upp nu med att försöka få tag i givare som kan ställa upp med kort varsel.

Ja, jag är själv givare. Men jag får inte lämna nu när jag är gravid och sen får jag inte lämna förrän 9 månader efter förlossningen. Men sen så!


Nu känns det bättre att jag har fått avreagera mig. Jag har inte värkar heller. Bebisen mår skitbra i magen. Var till barnmorskan idag och det verkar vara så bra så! Så det är bara att härda ut...

Kram


Kommentarer
Postat av: Nina

Ja, det är ju inte bra om det är dåligt med blod i lagren... själv är jag så svårstucken så det känns inte som någon idé... Börjar få förhårdnad efter alla dropp när jag var och krossade njursten dessutom. =(

Såg att du fått boktips i tidigare kommentar... jag håller på att läsa fem böcker av Lotta Thell där hon berättar om sitt liv.. första boken är hon 15 och på hasselakollektiv sen får man följa hennes liv och kamp mot heroinet... Dom är så bra! Är på tredje boken nu.. kan rekommendera dom, tror du skulle gilla dom också!

Kram kram

2009-05-27 @ 09:51:29
URL: http://www.ninasegen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0